zondag 17 mei 2015

Update van de trapmodellen en de verschillende dimensies



Ik heb twee trapmodellen ontwikkeld volgens de taxonomie van Miller(1990). Een vanuit het perspectief van de leerling en een voor de competentieontwikkeling van mentor.
De keuze voor Miller komt voort uit de eenvoudige gedachte dat het trapmodel eenduidig en inzichtelijk is voor de de gebruiker. Het is bedoeld om beoogde competentie-ontwikkeling zichtbaar te maken. 


Het herontwerp is in eerste instantie gericht op de competentie-ontwikkeling van de mentoren (eerste dimensie)  zodat zij in staat zijn om de competentieontwikkeling bij de leerlingen te bevorderen (tweede dimensie).

Al in de training wordt direct binnen deze twee dimensies gewerkt aangezien de mentor met de handvatten die hij krijgt direct aan de slag gaat in de mentorlessen en loopbaangesprekken.

Extra dimensies zijn:
-       de ontwikkeling van het portfolio van de leerlingen, hiernaar heb ik wel verkennend onderzoek gedaan maar dit onderzoek loopt nog en moet nog afgestemd worden met de teamleiding.

-       De persoonlijke competenties van de mentoren. Deze dragen bij aan een goed verloop van de training en als middel om te komen tot verantwoording van de scholing in functioneringsgesprekken.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!