donderdag 21 mei 2015

cursuspilot LOB voor mentoren

Vandaag een eendaagse cursuspilot bijgewoond op Wageningen University. Het thema was:  "Hoe krijg je mentoren in beweging om meer te doen met LOB?".

We hebben een paar opdrachten gekregen, een rollenspel om weerstanden bij mentoren voor LOB weg te nemen.
Goede opdracht, echter bij deze fictieve school was MT wel heel meegaand en gaven echt alle ondersteuning en tijd. Dit was bij veel decanen niet heel realistisch, de praktijk is vaak een stuk weerbarstiger.
De feedback die ik aan de cursusleider had over deze opdracht, laat de decanen bijv. in tweetallen een voorstel schrijven en dit in twee minuten pitchen, is dit overtuigend genoeg voor het MT en de mentoren?

Andere opdracht: zelf weer nadenken over je loopbaan, wat zou jij nu gaan doen als jij je baan kwijt raakt, je hoeft niet na te denken over de financiƫn, hoe zou je dit aanpakken? Daarna een reflectiegesprek hierover.
Leuk om te doen verassend dat geen van de decanen nog voor het onderwijs zou kiezen maar echt totaal iets anders. Het reflectiegesprek was met allemaal decanen een beetje verloren tijd.

Waar ik echt veel aan heb gehad is aan de verhalen van elkaar over wat werkt in de school.
Een belangrijk punt waar we het ook over hebben gehad zijn methodes die je goed kunt gebruiken. Mentoren hebben behoefte aan materiaal waar ze in het mentoruur actief mee aan de slag kunnen, en bijdraagt aan de groepsdynamiek. Dit is ook precies waar ik bij mijn LOBtraining veel aandacht aan wil geven.
Ook hebben we een tijd stil gestaan bij de facilitering van het decanaat, de urenberekening en de mandaten die je (niet) hebt.

De feedback die wij wel hadden op de cursus, is het ons nu echt duidelijk hoe wij de mentoren meer in beweging krijgen? Misschien een beetje, maar ook nog niet echt. Het simuleren van een dergelijke situatie en dit gaan oplossen met elkaar zou misschien krachtiger zijn geweest. Brengt mij weer terug bij mijn cursus, simuleren en reflectie op deze ervaring......
Morgen naar de workshop "beter leren reflecteren" van Geert Kelchtermans.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!