zondag 29 maart 2015

Reflectie op flowopdracht

Samen met Saskia en Dewi ben ik aan de slag gegaan met de flowopdracht.
We hebben vrij snel een volgens ons flow-arm onderwijsmoment gekozen, namelijk het rekenonderwijs in de tweede klas van het VO.

We kwamen snel op het idee om een spel te maken waarbij de leerlingen door het maken én door het spelen van de spellen van de klasgenoten veel aan het rekenen is op een speelse en toegepaste manier.

Het verliep heel vlot in ons groepje, het idee werd door ieder aangevuld en vormgegeven.
In korte tijd hadden we voor het rekenonderwijs een herontwerp gemaakt voor ca. 6 lessen.
Je zou wel zeggen dat we snel in een flow kwamen met elkaar. Het was een leuke, uitdagende opdracht voor de tijd die er voor stond.
Zelf leef ik altijd wel op van opdrachten waarbij ik mijn creativiteit kwijt kan. Dit past mij veel beter dan het keurslijf van het onderzoek doen. Ik kom hierbij in ieder geval veel sneller in een flow.
De samenwerking zou ik omschrijven als synergie; waarbij het effect van de samenwerking groter is dan de ideeën van de afzonderlijke partijen zouden zijn. Tenminste zo ervaar ik het.

We hebben geen pauze genomen maar wel ondertussen met elkaar gesproken over creatieve leeromgevingen. Dewi gaf een mooi voorbeeld van de creatieve ruimte op de school voor media en communicatie op de Fontys in Tilburg.
Het idee dat je echt mooie ruimtes inricht om te komen tot creativiteit sprak erg tot mijn verbeelding.

De opdracht heeft me weer tot nieuwe ideeën gebracht voor de school waar ik werkzaam ben. Ik denk dat als we af en toe op deze wijze de vergaderingen inrichten dat we in korte tijd tot veel meer ontwikkeling in staat zijn dan dat we nu bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!