Aanleidingen tot dit idee zijn:
- Het huidige portfolio, dat bedoeld is om belangrijke leermomenten op te slaan werkt niet naar wens. Het is te star, leerlingen hebben geen mogelijkheden om een eigen lay-out te maken en het is enorm veel werk om één ervaring vast te leggen.
- Het huidige portfolio wordt daardoor ook bijna niet gebruikt als reflectiedocument. Aangezien we als school naar een meer loopbaangerichte leeromgeving willen toewerken, waarbij alle docenten en mentoren met de leerlinge reflecteren op betekenisvolle ervaringen is een interactief, modern en snel werkend portfolio gewenst. Het moet de leerlingen stimuleren om ervaringen vast te leggen en te delen met belangrijke peers.
- Volgens het sectorakkoord -VO moeten de leerlingen vanaf 2016 naast hun diploma ook een 'plusdossier' krijgen voor alle vaardigheden die leerlingen leren buitenom het formele onderwijsproces. In het plusdossier kunnen leerlingen competenties vastleggen die ze verwerven en die van belang kunnen zijn voor hun toekomstige studie- en/of beroepsontwikkeling. Het portfolio wordt dan het 'plusdossier'.
De leerdoelen voor de leerling zijn:
- Het ontwikkelen van de reflectieve loopbaanvaardigheden,
- Het ontwikkelen van 21st Century Skills;
- Het leren communiceren over je talenten , doelen, ideeën, ontwikkelingen.
- Het leren inzetten van digitale platformen om te netwerken en jezelf te profileren.
Hoi Danielle, ik mis in dit idee 'Wat' er geleerd wordt en 'Hoe'. Zoals je schrijft, het is een ondersteuningsmiddel. Als je het kunt verbinden aan een concept (bijv. zelfsturing of motivatie) en aan een tweede dimensie (bijv. begeleidingslijn docenten, of een 21th C. skill ), dan je het in je ontwerp meenemen. Er moet in elk geval sprake zijn van een lerende die iets leert. Anders loop je kans te verzanden in een eenzijdig ontwerp van een product. Vanuit je curriculum-analyse kan je misschien aanknopingspunten vinden. Graag nog even afstemmen. grts. Michiel
BeantwoordenVerwijderen