maandag 23 maart 2015

Flowopdracht de 3D rekengame!

Opdracht Flow

Opdracht:
Leerlingen creëren samen een game waarbij ze de vier rekendomeinen moeten verwerken.

Doel van de opdracht:
Toepassen en integreren van de opgedane rekenvaardigheden.
De laatste 6 lessen van het jaar.

Doelgroep: 2e klas VO
In groepjes van 3 of 4 l. erlingen

Tijdspad:
Uitleg: 20 min.
Orientatiefase:  ideeën, brainstorm: 30 min.
Conceptuele fase: 45 min.
Uitvoeringsfase: 2 x 50 min.
Testfase: 50 min.
Evaluatiefase: 50 min.

Nodig aan materialen:
Hout,
Papier,
Houtlijm etc
Stiften,
Scharen,
Geo
Driehoeken
Passers,
Rekenmachines
etc. 

Fictief geld
Computers

Lokalen: Creatieve ruimtes

Het spel wordt uitgewerkt in 3D waarbij ook rekenen en meetvaardigheden aan bod komen.

Doordat de leerlingen materialen moeten inkopen met fictief geld leren ze ook rekenen met geld.
De materialen kunnen ze kopen bij de docent. Daarbij kunnen ze gebruik maken van aanbiedingen. Hierdoor leren ze rekenen met procenten. Ze kunnen hier handig gebruik van maken en ruilen met andere groepen.

Het beste spel wint een prijs; een 3D puzzel.

Opdracht voor de leerlingen:  

Ontwerp een 3D rekengame,
Doel van het spel: met dit spel kun je testen hoe goed je klasgenoten zijn in rekenen.
Alle 4 de rekendomeinen moeten
- Getallen
- Verhoudingen
- Meten/Meetkunde
- Verbanden

De verschillende domeinen van het rekenen moeten in zelfverzonnen opdrachten aan bod komen.
Iedere groep heeft 50 euro aan fictief geld, waarmee je materialen kunt kopen.
Materiaal kost geld, daarin zitten aanbiedingen, dus door slim in te kopen kun je geld besparen.

Wie ontwerpt de meest leuke en leerzaamste game.  De leukste gameontwerpers winnen een uitdagende houten puzzel.

Tijdspad: 
Uitleg: 20 min.
Orientatiefase:  ideeën, brainstorm: 30 min.
Conceptuele fase: 45 min.
Uitvoeringsfase: 2 x 50 min.
Testfase: 50 min.
Evaluatiefase: 50 min.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!