Opdracht Flow
Opdracht:
Leerlingen creëren samen een
game waarbij ze de vier rekendomeinen moeten verwerken.
Doel van de opdracht:
Toepassen en integreren van
de opgedane rekenvaardigheden.
De laatste 6 lessen van het
jaar.
Doelgroep: 2e
klas VO
In groepjes van 3 of 4 l. erlingen
Tijdspad:
Uitleg: 20 min.
Orientatiefase: ideeën, brainstorm: 30 min.
Conceptuele fase: 45 min.
Uitvoeringsfase: 2 x 50 min.
Testfase: 50 min.
Evaluatiefase: 50 min.
Nodig aan materialen:
Hout,
Papier,
Houtlijm etc
Stiften,
Scharen,
Geo
Driehoeken
Passers,
Rekenmachines
etc.
Fictief geld
Computers
Lokalen: Creatieve ruimtes
Het spel wordt uitgewerkt in
3D waarbij ook rekenen en meetvaardigheden aan bod komen.
Doordat de leerlingen materialen moeten
inkopen met fictief geld leren ze ook rekenen met geld.
De materialen kunnen ze
kopen bij de docent. Daarbij kunnen ze gebruik maken van aanbiedingen. Hierdoor
leren ze rekenen met procenten. Ze kunnen hier handig gebruik van maken en
ruilen met andere groepen.
Het beste spel wint een
prijs; een 3D puzzel.
Opdracht voor de leerlingen:
Ontwerp een 3D rekengame,
Doel van het spel: met dit
spel kun je testen hoe goed je klasgenoten zijn in rekenen.
Alle 4 de rekendomeinen
moeten
- Getallen
- Verhoudingen
- Meten/Meetkunde
- Verbanden
De verschillende domeinen
van het rekenen moeten in zelfverzonnen opdrachten aan bod komen.
Iedere groep heeft 50 euro
aan fictief geld, waarmee je materialen kunt kopen.
Materiaal kost geld, daarin
zitten aanbiedingen, dus door slim in te kopen kun je geld besparen.
Wie ontwerpt de meest leuke
en leerzaamste game. De leukste
gameontwerpers winnen een uitdagende houten puzzel.
Uitleg: 20 min.
Orientatiefase: ideeën, brainstorm: 30 min.
Conceptuele fase: 45 min.
Uitvoeringsfase: 2 x 50 min.
Testfase: 50 min.
Evaluatiefase: 50 min.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn van harte welkom!