maandag 25 januari 2016

Beoordeling Quest 1


Naam producerend leerteam: Game Over: Danielle Stephan

Naam peer-beoordelaar: Lieke van Tartwijk, Erik Meester, Marcel Schenkeveld, Hilde Cuppen

Totaal aantal toegekende punten namens de rest van het team: 34

++ /+ /- /-- (incl. toelichting)
Criteria
+
De trends worden voornamelijk onderbouwd voor de eigen onderwijsorgnisatie. Dit was ook de opdracht van de quest maar in de criteria wordt ook gevraagd naar de onderbouwing voor andere sectoren.

++
De trends hebben invloed op alle lagen van het onderwijs. Duidelijke nadruk om rol van vrije school concept.

+ Trends worden helder beschreven vanuit eigen onderwijssector. Onderbouwing vanuit andere sectoren ontbreken nog.

+
Je hebt goed aangegeven wat maakt dat deze trends en drijvende krachten goed zijn.
Je hebt raakvlakken met meerdere niveaus van onderwijs.

De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten is onderbouwd voor meerdere vakgebieden (bv voor po en v(s)o en hbo).
+ +
Ook de visie op vrije school onderwijs wordt meegenomen in trendanalyse. Ook worden de gevolgen van de trends voor het onderwijs benoemd vanuit verschillende perspectieven.

++
De trends zijn uitgebreid beschreven en de drijvende krachten worden geëxpliciteerd. Er wordt vanuit verschillende perspectieven gekeken.

++ Helder eigen visie op onderwijs blijkt uit jouw stuk. Daarnaast ook andere perspectieven beschreven.

++
naar aanleiding van je blog en het
leerteamgesprek laat je zien een heldere visie op onderwijs te hebben en deze vanuit meerdere perspectieven te kunnen bekijken
en mee te nemen naar de door jou gekozen trends en drijvende krachten

Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en economisch)
+
De drijvende krachten zijn helder beschreven vanuit de visie op onderwijs maar hadden nog wat meer verdiept kunnen worden.

+
Trends zijn onderbouwd met literatuur en goed beschreven. Scenario’s zijn wat minder uitgebreid beschreven maar wel zeer duidelijk persoonlijk onderzoek naar trends gedaan. Er is sprake van een breed onderbouwde analyse.

+ Voldoende zijn de trends en drijvende krachten beschreven.

++
De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd met actuele en relevante (wetenschappelijke) literatuur
+
Wanneer de zorg wordt benoemd van leerlingen die veel met hun mobieltjes bezig zijn in plaats van persoonlijke contacten wordt hier ook de maatschappelijke opdracht van de school benoemd.

+
De rol van de school in de opvoeding van leerlingen wordt genuanceerd.

+ De grenzen van maatschappelijke opdracht wordt benoemd en kan nog wel meer diepgang krijgen.
-
Ik mis een tegenbeweging in de geschetste trends. Ik begrijp waarom je heel positief bent, maar wat maakt nu dat dit eventueel niet mogelijk gaat zijn binnen de sector?

De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter discussie gesteld
-
Nog niet, maar dit zou nog kunnen komen.

+
De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers. Er wordt geredeneerd vanuit het landelijke netwerk voor vrije scholen.

- Ontbreekt nog in stuk

?
De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers in onderwijsinnovatie-trajecten (bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora)



Feedback is inmiddels gegeven (DS)

De criteria hebben relatie met onderstaande pi’s
·       Over de grenzen van het eigen vakgebied (context) heen kijken.
·       Ontwikkeling van visie op onderwijs waarbij verschillende
perspectieven, ontwikkelingen en trends (toekomstgericht) worden meegenomen;
·       Participeren in (landelijke/regionale) onderwijsinnovatie-trajecten
·       In staat zijn de grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector te

onderbouwen/beargumenteren;

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!