Naam producerend leerteam: Game
Over: Danielle Stephan
Naam peer-beoordelaar: Lieke van Tartwijk, Erik
Meester, Marcel Schenkeveld, Hilde Cuppen
Totaal aantal toegekende punten namens de
rest van het team: 34
++ /+ /- /-- (incl. toelichting)
|
Criteria
|
+
De trends worden voornamelijk onderbouwd voor de eigen onderwijsorgnisatie. Dit was ook de opdracht van de quest maar in de criteria wordt ook gevraagd naar de onderbouwing voor andere sectoren.
++
De trends hebben invloed op alle lagen van
het onderwijs. Duidelijke nadruk om rol van vrije school concept.
+ Trends worden helder beschreven vanuit
eigen onderwijssector. Onderbouwing vanuit andere sectoren ontbreken nog.
+
Je hebt goed aangegeven wat maakt
dat deze trends en drijvende krachten goed zijn.
Je hebt raakvlakken met meerdere
niveaus van onderwijs.
|
De relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten is
onderbouwd voor meerdere vakgebieden (bv voor po en v(s)o en hbo).
|
+ +
Ook de visie op vrije school onderwijs wordt
meegenomen in trendanalyse. Ook worden de gevolgen van de trends voor het
onderwijs benoemd vanuit verschillende perspectieven.
++
De trends zijn uitgebreid beschreven en de
drijvende krachten worden geëxpliciteerd. Er wordt vanuit verschillende
perspectieven gekeken.
++ Helder eigen visie op onderwijs blijkt
uit jouw stuk. Daarnaast ook andere perspectieven beschreven.
++
naar aanleiding van je blog en het
leerteamgesprek laat je zien een
heldere visie op onderwijs te hebben en deze vanuit meerdere perspectieven te
kunnen bekijken
en mee te nemen naar de door jou
gekozen trends en drijvende krachten
|
Uit de verantwoording van de keuze van de trends en drijvende
krachten blijkt een heldere visie op onderwijs waarbij verschillende
perspectieven worden meegenomen (o.a. maatschappelijk, wetenschappelijk en
economisch)
|
+
De drijvende krachten zijn helder beschreven
vanuit de visie op onderwijs maar hadden nog wat meer verdiept kunnen worden.
+
Trends zijn onderbouwd met literatuur en
goed beschreven. Scenario’s zijn wat minder uitgebreid beschreven maar wel
zeer duidelijk persoonlijk onderzoek naar trends gedaan. Er is sprake van een
breed onderbouwde analyse.
+ Voldoende zijn de trends en drijvende
krachten beschreven.
++
|
De trends en drijvende krachten zijn helder beschreven en onderbouwd
met actuele en relevante (wetenschappelijke) literatuur
|
+
Wanneer de zorg wordt benoemd van leerlingen
die veel met hun mobieltjes bezig zijn in plaats van persoonlijke contacten
wordt hier ook de maatschappelijke opdracht van de school benoemd.
+
De rol van de school in de opvoeding van
leerlingen wordt genuanceerd.
+ De grenzen van maatschappelijke opdracht
wordt benoemd en kan nog wel meer diepgang krijgen.
-
Ik mis een tegenbeweging in de
geschetste trends. Ik begrijp waarom je heel positief bent, maar wat maakt nu
dat dit eventueel niet mogelijk gaat zijn binnen de sector?
|
De grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector worden ter
discussie gesteld
|
-
Nog niet, maar dit zou nog kunnen komen.
+
De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers.
Er wordt geredeneerd vanuit het landelijke netwerk voor vrije scholen.
- Ontbreekt nog in stuk
?
|
De gekozen trends zijn voorgelegd aan peers in onderwijsinnovatie-trajecten
(bv in landelijke/regionale netwerken of digitale fora)
Feedback is inmiddels gegeven (DS)
|
De criteria hebben relatie met onderstaande pi’s
·
Over
de grenzen van het eigen vakgebied (context) heen kijken.
·
Ontwikkeling
van visie op onderwijs waarbij verschillende
perspectieven, ontwikkelingen en trends (toekomstgericht) worden
meegenomen;
·
Participeren
in (landelijke/regionale) onderwijsinnovatie-trajecten
·
In
staat zijn de grenzen van de maatschappelijke opdracht van de sector te
onderbouwen/beargumenteren;
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn van harte welkom!