maandag 20 april 2015

Reflectie in ontwerpbureau

Vandaag, 20 april, hebben we in ons (samengevoegde) ontwerpbureau uitgewisseld over onze herontwerpen. De groep bestond uit: Ester Reesing, Erik Meester, Frank Janssen en ik.
Ik heb mijn herontwerp aan het groepje toegelicht.
Mijn herontwerp wordt een training voor mentoren om loopbaangerichte activiteiten uit te kunnen voeren en daarover reflectieve gesprekken met leerlingen te leren voeren.
Dit doen de docenten door met elkaar deze oefeningen uit te voeren en een dergelijke oefening in diezelfde week ook in het mentoruur met de leerlingen te doen. De trainingsbijeenkomst daarna wordt er met elkaar op de ervaringen gereflecteerd.

Mijn ontwerp werd positief ontvangen door de anderen. Het bleek duidelijk en ook uitdagend genoeg. Over dat laatste had ik namelijk mijn twijfels, wanneer is iets uitdagend?
Met name de wisselwerking in de training tussen het trainen van docenten en hun directe uitvoering in de mentorlessen en de vrij snelle reflectie daarop werd gezien als vernieuwend en uitdagend.

Tips die ik nog meekreeg:
- let op verschillen tussen jongens en meisjes wanneer het gaat om reflectie. Dus ook met de opdrachten die je maakt. Bijv. maak gebruik van college van Dick Frenssen.
- Maak duidelijk hoe er getoetst wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!