Een van de PI's in dit LA is de participatie in een of meerdere onderwijs-innovatie netwerken.
Ik ben vanuit mijn functie als decaan aangesloten bij drie verschillende decanenkringen. Twee regionale kringen: Decanenkring Eindhoven sectie havo/vwo en Decanenkring Eindhoven sectie VMBO én de landelijke decanenkring voor Vrije School decanen.
Binnen deze kringen wordt veel uitgewisseld ontwikkelingen die in gaande zijn bij vervolgopleidingen en wetgeving, die invloed hebben op de inrichting van het decanaat en zelfs de inrichting van het aanbod op school. Een voorbeeld hiervan is de invoering van de toelatingstest op de Pabo, waardoor ik nu in gesprek ben met de schoolleiding om ook in onze natuurprofielen het vak geschiedenis aan te gaan bieden.
Door het netwerk van de kringen ben ik ook twee samenwerkingsverbanden aangegaan met het Eckart College en het Christiaan Huygens College om de gezamenlijke MBO-avond te organiseren, met al twee jaar op rij een zeer succesvolle avond. En met het Luzac College en het Montessori College ben ik de samenwerking aangegaan om de beroepenavond te organiseren, welke ik voorheen alleen deed. Ook deze avond is zeer geslaagd geweest. We hebben hiervoor ons netwerk aangesproken van ouders en oud-leerlingen om te komen presenteren.
Ik heb tot afgelopen jaar geparticipeerd in de ontwikkeling van de doorstroming tussen VO en Hoger onderwijs, samen met de doorstroomcoördinatoren van Fontys, de TUe en Tilburg University. Binnen dit initiatief hebben we gewerkt aan de ontwikkeling van LOB werkvormen die echt werken.
Recent is een nieuw netwerk gestart in Eindhoven: Geo Future Eindhoven, waarin we een samenwerking zijn begonnen als Eindhovense aardrijkskundeleraren, om met elkaar regionaal georiënteerd onderwijs te ontwikkelen die betrekking hebben op de thema's van het aardrijkskundeprogramma's.
Daarnaast hebben we als Vrije School aardrijkskundeleraren recent een netwerkbijeenkomst gehouden waarbij we hebben uitgewisseld over ervaringen met gepersonaliseerd onderwijs. Bij deze netwerkbijeenkomst, waar ook andere vakgroepen bijeenwaren hebben we een inspirerende lezing gehad van Jan Fasen: directeur van het Mundium College over de Agora leerroute op Niekée.
Zelf ben ik beheerder van een Facebookpagina van oud leerlingen van het Novalis College. Via deze pagina onderhoud ik contact met oud-leerlingen en kunnen de oud-leerlingen beroep doen op elkaar voor het doen van onderzoeken, andere verzoeken zoals bijvoorbeeld de huidige sponsoring van een ernstig zieke oud leerlinge etc.
En natuurlijk ben ik actief op:
Facebook: https://www.facebook.com/danielle.stephan2
LinkedIn: nl.linkedin.com/in/daniellestephan1
Twitter: @d_stephan
Naam: Danielle Stephan
|
|
Naam
Netwerk
|
Activiteiten
|
Novalis
College
|
School voor voortgezet
vrijeschool onderwijs
-
Docent Aardrijkskunde
-
Decaan
-
Mentor
|
Stg.
SGVVS
|
Stichting
voor voortgezet vrijeschool onderwijs
|
Decanenkring
havo/vwo
|
Kennis- en netwerkkring
voor decanen havo/vwo Eindhoven
|
Decanenkring
vmbo
|
Kennis-
en netwerkkring voor decanen vmbo
|
Landelijke
decanenkring vrijeschool decanen
|
Kennis- en netwerkkring voor
vrijeschooldecanen
|
VVSL
|
Lid
van landelijk vereniging schooldecanen en loopbaanbegeleiders
|
Aardrijkskunde
vakkring Geo Future Eindhoven
|
Vakkring voor
aardrijkskundedocenten Eindhoven t.b.v. ontwikkelen regionaal georiënteerde
aardrijkskunde projecten.
|
Vakgroep
aardrijkskundeleraren Vrije Scholen
|
Jaarlijkse
bijeenkomst t.b.v. uitwisseling over ontwikkelingen binnen het AK onderwijs
op de vrije scholen. Dit jaar bijv. gepersonaliseerd onderwijs.
|
Beheerder
oud-leerlingennetwerk Novalis College
|
Actieve Facebookgroep om
het netwerk van oud-leerlingen Novalis te onderhouden.
|
Samenwerkingsverband
MBO-avond en Beroepenavond
|
Novalis
College
Eckart
College
Christiaan
Huygens (Frits Philips Lyceum)
Luzac
lyceum
Montessori
College
|
LinkedIn
|
400+ connecties
|
Facebook
|
500+
connecties
|
Opmerkingen
uit netwerken op Scenario’s:
Geert Niland24 februari 2016 09:02
ik heb met veel plezier je blog
gelezen. Vooral het derde en vierde scenario spraken mij heel erg aan; op een
school die beiden combineert zou ik graag mijn kleinkinderen (!) zien leren. Geert Niland24
februari 2016 09:02
ik heb met veel plezier je blog
gelezen. Vooral het derde en vierde scenario spraken mij heel erg aan; op een
school die beiden combineert zou ik graag mijn kleinkinderen (!) zien leren.
Ik kwam door jouw blog ook op
het idee dat het misschien een heel mooi zou zijn wanneer het cognitieve
leren faciliterend is aan de niet cognitieve ontwikkeling.
Of anders gezegd: als je de
leerling laat groeien tot een vrij, verantwoordelijk, kritisch denkend en
zelfstandig mens, zal betekenis gericht leren iets zijn waar de leerling om
zal VRAGEN,
omdat hij/zij zich realiseert
dat leren een verrijking is van hem/haar als persoon. Daarom moet de kern van
het onderwijs juist het niet-cognitieve zijn.
En daarom ook liever formatief
dan summatief toetsen als standaard.
Marijke Vermeer 28 februari
2016 13:59
Dag Danielle
Het zijn mooie toekomstperspectieven:
ik zie zo'n VAR situatie helemaal voor mij. Scenario 3 en 4 vond ik de meest
realistische. Ze passen het beste bij onze school. Daarnaast kijk ik ook uit
personeelsperspectief: er moet ook voldoende geschoold personeel zijn voor
zulke uitdagingen.
Hoe dan ook: ik zie een aantal
aspecten uit scenario 3 en 4 al vrij snel tot de mogelijkheden behoren. We
zullen er zeker verder over spreken!
Anoniem9 maart 2016 11:15
Bij het lezen van het 3de scenario dacht ik echt
wauw, daar wil ik in mijn lessen ook naar toe.
Doordat de leerlingen zelf, naar hun eigen motivatie, opdrachten kunnen kiezen, verwacht ik dat uitval en verzuim veel minder zullen worden en leerlingen met meer enthousiasme aan het werk gaan. leerlingen kiezen wat ze ook echt willen leren. Veel succes met de verdere uitwerking, ik ben benieuwd! Groet Lotte van den Eijnden, Collega Natuurkunde
Irene Krugers11 maart 2016 16:22
Heerlijk zeg om zo weg te dromen in de toekomst. Ik
denk dat die dichterbij is dan we denken....
Net zoals de voorgaande reactie zie ik ook het meeste in scenario 3. Uitstromen op het niveau van je sterke punten en niet je zwaktes. Het virtuele gebeuren lijkt me zeer uitdagend, maar of onze generatie docenten daar al iets mee kan? De volgende generatie zal er in ieder geval wel klaar voor zijn. Succes met de afsluiting van je studie! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn van harte welkom!