vrijdag 2 oktober 2015

Een nieuw jaar een nieuw LA!


Dit nieuwe schooljaar zijn we begonnen met een voor mij zeer uitdagend LA!
In dit LA gaan we aan de slag met veranderprocessen in organisaties en de skills die daarbij nodig zijn voor een MLI-er om daarin een rol te vervullen.

Voor mij de aanleiding om met deze opleiding te beginnen, aangezien ik in de organisatie waar ik werk regelmatig betrokken ben geweest bij innovaties. Maar er gaat ook nog veel mis in de organisatie en blijkt het soms moeilijk om vastgeroeste patronen in de structuur en organisatiecultuur los te weken.

Ik ben op dit moment ook weer betrokken bij een innovatie. Deze wil ik inzetten als casus voor dit LA, aangezien het een vrij groot project is en uiteindelijk betrekking heeft op heel de organisatie en vrijwel alle docenten.

Onderwerp innovatie: Versterking van Loopbaanbegeleiding op het Novalis College door mentoren.

Aanleiding:
Op het Novalis College, een school voor middelbaar vrijeschoolonderwijs in Eindhoven onderkent de schoolleiding dat het keuzeproces bij de leerlingen van havo en vwo niet goed verloopt en de loopbaancompetenties en dus loopbaanzelfsturing nog onvoldoende ontwikkeld worden. Dit is te merken aan de feiten dat ongeveer 40 % van de examenkandidaten aan het begin van het examenjaar nog onvoldoende beroepsperspectief heeft en niet weet wat hij wil gaan studeren. In de jaren daarvoor switcht ongeveer 10% van de havo en vwo leerlingen van vakkenpakket. Uit de Vensters voor Verantwoording blijkt dat de doorstroomcijfers naar het vervolgonderwijs onder het landelijk gemiddelde te liggen. Met name bij leerlingen van havo en vwo is structureel een ander beeld zichtbaar dan de landelijke cijfers. Zo kiezen vwo-ers regelmatig voor het hoger beroepsonderwijs in plaats van het wetenschappelijk onderwijs en stoppen oud-leerlingen, meer dan gemiddeld, in of na het eerste jaar op de vervolgopleiding, met hun studie of switchen naar een andere studie (Schoolinfo, 2014).
De school erkent dat leerlingen binnen het curriculum van havo en vwo onvoldoende bewust bezig zijn met hun toekomstige loopbaan. Ervaringen die zij opdoen in de lessen worden in het algemeen niet gekoppeld aan een toekomstige loopbaan. Wanneer leerlingen, in het laatste jaar van het vo voor de studiekeuze staan, is er vaak nog onvoldoende sprake van een beroepsperspectief. Om de doorstroomcijfers te verbeteren wil de schoolleiding van het Novalis College dat loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) meer geïntegreerd wordt in het curriculum.

Doel veranderingen:
Op het Novalis College is in 2012 een nieuwe visie  op LOB ontwikkeld en vastgelegd in een visiestuk (Stephan, 2012). Het doel is om LOB beter te positioneren binnen de school. In het nieuwe plan zal de decaan meer functioneren in de tweede lijn. Dat wil zeggen dat de eerste lijn komt te liggen bij de mentoren en vakdocenten. Zij zullen de belangrijkste rol krijgen om de loopbaanzelfsturing bij leerlingen te ontwikkelen.
Deze transitie vraagt om een professionele ontwikkeling van het lerarenteam waarbij de focus in eerste instantie zal liggen op de mentoren. De mentoren op het Novalis College hebben nooit de verantwoordelijkheid voor het LOB-proces gehad. LOB werd gezien als de taak van de decaan, en wanneer een leerling vragen had over een te maken keuze, werd hij naar de decaan doorverwezen. Nu zal er van hen verwacht worden dat zij deze nieuwe rol kunnen vervullen en in staat zijn om leerlingen te begeleiden in de ontwikkeling van de loopbaancompetenties en het stimuleren van loopbaanzelfsturing. Daarbij hoort een professionele identiteitsontwikkeling (Vloet, Jacobs, & Veugelers, 2014).  
Een aantal mentoren heeft in gesprekken aangegeven dat zij onzeker zijn over wat er van hen verwacht wordt, zij zouden het prettig vinden als zij scholing krijgen in het voeren van loopbaangesprekken, in werkvormen voor het mentoruur om loopbaancompetenties te ontwikkelen en meer inzicht ontwikkelen op de doorstroommogelijkheden.

Om de mentoren te scholen voor deze taak heb ik de ‘LOBtraining’ ontwikkeld. Het is de bedoeling dat de mentoren met deze training in het schooljaar van 2015 -2016 aan de slag gaan en de stap gaan maken in de nieuwe rol van loopbaanbegeleider. 

Mijn rol in deze verandering: Ik ben de coördinator, ontwikkelaar van de training en trainer van de mentoren. Kortom, ik initieer, ontwikkel, ben uitvoerend als trainer en coördineer het proces.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!