Dit nieuwe schooljaar zijn we begonnen met een voor mij zeer uitdagend LA!
In dit LA gaan we aan de slag met veranderprocessen in organisaties en de skills die daarbij nodig zijn voor een MLI-er om daarin een rol te vervullen.
Voor mij de aanleiding om met deze opleiding te beginnen, aangezien ik in de organisatie waar ik werk regelmatig betrokken ben geweest bij innovaties. Maar er gaat ook nog veel mis in de organisatie en blijkt het soms moeilijk om vastgeroeste patronen in de structuur en organisatiecultuur los te weken.
Ik ben op dit moment ook weer betrokken bij een innovatie. Deze wil ik inzetten als casus voor dit LA, aangezien het een vrij groot project is en uiteindelijk betrekking heeft op heel de organisatie en vrijwel alle docenten.
Onderwerp
innovatie: Versterking van Loopbaanbegeleiding op het Novalis College door
mentoren.
Aanleiding:
Op
het Novalis College, een school voor middelbaar vrijeschoolonderwijs in
Eindhoven onderkent de schoolleiding dat het keuzeproces bij de leerlingen van
havo en vwo niet goed verloopt en de loopbaancompetenties en dus
loopbaanzelfsturing nog onvoldoende ontwikkeld worden. Dit is te merken aan de
feiten dat ongeveer 40 % van de examenkandidaten aan het begin van het
examenjaar nog onvoldoende beroepsperspectief heeft en niet weet wat hij wil
gaan studeren. In de jaren daarvoor switcht ongeveer 10% van de havo en vwo
leerlingen van vakkenpakket. Uit de Vensters voor Verantwoording blijkt dat de
doorstroomcijfers naar het vervolgonderwijs onder het landelijk gemiddelde te
liggen. Met name bij leerlingen van havo en vwo is structureel een ander beeld
zichtbaar dan de landelijke cijfers. Zo kiezen vwo-ers regelmatig voor het
hoger beroepsonderwijs in plaats van het wetenschappelijk onderwijs en stoppen
oud-leerlingen, meer dan gemiddeld, in of na het eerste jaar op de
vervolgopleiding, met hun studie of switchen naar een andere studie (Schoolinfo, 2014).
De
school erkent dat leerlingen binnen het curriculum van havo en vwo onvoldoende
bewust bezig zijn met hun toekomstige loopbaan. Ervaringen die zij opdoen in de
lessen worden in het algemeen niet gekoppeld aan een toekomstige loopbaan.
Wanneer leerlingen, in het laatste jaar van het vo voor de studiekeuze staan,
is er vaak nog onvoldoende sprake van een beroepsperspectief. Om de
doorstroomcijfers te verbeteren wil de schoolleiding van het Novalis College
dat loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) meer geïntegreerd wordt in het
curriculum.
Doel
veranderingen:
Op
het Novalis College is in 2012 een nieuwe visie
op LOB ontwikkeld en vastgelegd in een visiestuk (Stephan, 2012).
Het doel is om LOB beter te positioneren binnen de school. In het nieuwe plan
zal de decaan meer functioneren in de tweede lijn. Dat wil zeggen dat de eerste
lijn komt te liggen bij de mentoren en vakdocenten. Zij zullen de belangrijkste
rol krijgen om de loopbaanzelfsturing bij leerlingen te ontwikkelen.
Deze
transitie vraagt om een professionele ontwikkeling van het lerarenteam waarbij
de focus in eerste instantie zal liggen op de mentoren. De mentoren op het
Novalis College hebben nooit de verantwoordelijkheid voor het LOB-proces gehad.
LOB werd gezien als de taak van de decaan, en wanneer een leerling vragen had
over een te maken keuze, werd hij naar de decaan doorverwezen. Nu zal er van
hen verwacht worden dat zij deze nieuwe rol kunnen vervullen en in staat zijn
om leerlingen te begeleiden in de ontwikkeling van de loopbaancompetenties en
het stimuleren van loopbaanzelfsturing. Daarbij hoort een professionele
identiteitsontwikkeling (Vloet, Jacobs, & Veugelers, 2014).
Een
aantal mentoren heeft in gesprekken aangegeven dat zij onzeker zijn over wat er
van hen verwacht wordt, zij zouden het prettig vinden als zij scholing krijgen
in het voeren van loopbaangesprekken, in werkvormen voor het mentoruur om
loopbaancompetenties te ontwikkelen en meer inzicht ontwikkelen op de
doorstroommogelijkheden.
Om
de mentoren te scholen voor deze taak heb ik de ‘LOBtraining’ ontwikkeld. Het
is de bedoeling dat de mentoren met deze training in het schooljaar van 2015
-2016 aan de slag gaan en de stap gaan maken in de nieuwe rol van
loopbaanbegeleider.
Mijn
rol in deze verandering: Ik ben de coördinator, ontwikkelaar van de
training en trainer van de mentoren. Kortom, ik initieer, ontwikkel, ben
uitvoerend als trainer en coördineer het proces.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Reacties zijn van harte welkom!