maandag 2 februari 2015

Het ADDIE model in dienst van de constructivistische leertheorie



Het ADDIE-Model



Door middel van het ADDIE model kan een leerling op constructivistische wijze zelf een analyse maken van het hiaat in kennis of vaardigheden. Deze analyse kan helpen tot het komen tot een idee (design) om  het hiaat te dichten. In de ontwerpfase gebruikt de leerling de opgedane kennis uit de eerste twee fases om te komen tot een werkbare oplossing. Daarna wordt de oplossing toegepast. In de laatste fase wordt het proces geĆ«valueerd. Eventueel wordt de cyclus nogmaals doorlopen en het idee aan te passen. 
De docent begeleidt dit proces door sturing, niet door kennisoverdracht. 
Dit model past binnen PGO. 

Nadelen van dit model zijn: 
  • De analyse van het probleem moet goed gecheckt worden, anders kan de leerling op een verkeerd denkspoor komen. 
  • Het kost veel tijd. 
  • Vraagt veel van de begeleidingscompetenties van de docent. 
  • Docent moet de leerling zelf laten zoeken naar antwoorden en dus begeleiding ' met de handen op de rug'. 
Danielle en Lilian







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn van harte welkom!